سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دکتر مسعود صدرالدینی فوق تخصص گوارش وکبدوهپاتیت; منطقه 1و8 تهران

امروزه آزمایش‌های غیرتهاجمی برای تعیین مرحله شدت بیماری‌های کبد، یا به عبارت دیگر بافت همبند و زخم کبدی، به روش پذیرفته شده‌ای جهت مدیریت بیماری‌های مزمن کبد تبدیل شده است. بررسی میزان بافت همبند کبد اطلاعات مفیدی را درباره نتیجه درمان‌های احتمالی در اختیار پزشک قرار می‌دهد و بهترین طرح درمان براساس این اطلاعات تهیه می‌شود. فیبرواسکن پرکاربردترین دستگاه غیرتهاجمی است که برای اندازه‌گیری سختی (یا سفتی) کبد به کار برده می‌شود. چنانچه دستگاه در شرایط بالینی صحیحی به کار برده شود، روش قابل اتکایی برای تعیین سیروز کبدی و رد احتمال فیبروز کبدی محسوب می‌شود.

فیبرواسکن بدون درد است، کمتر از ده دقیقه زمان می‌برد و نتایج آن آنی است. این دستگاه ضرورت نمونه‌برداری از کبد را به نحو قابل توجهی کاهش داده است. دستگاه فیبرواسکن سرعت عبور امواج ارتعاشی از کبد را اندازه‌گیری می‌کند. هر چه کبد آسیب دیده‌تر یا سفت‌تر شود، امواج سریع‌تر از آن عبور می‌کند. این دستگاه در راستای ارائه خدمت به بیماران عزیز در مطب دکتر صدرالدینی وجود دارد و برای تشخیص اکثر بیماری های کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با شماره‌های 22683818-021 و 77839463-021 تماس حاصل نمایید.

تفسیر نتایج فیبرواسکن

نتایج فیبرواسکن در دامنه 2?5 تا 75 کیلوپاسکال قرار می‌گیرد. حدود 90 تا 95 درصد از افراد سالم بدون ناراحتی‌های کبدی سفتی کبدی کمتر از 7?0 کیلوپاسکال (میانگین  kPa 5.3 ) دارند. پژوهش‌های معتبر، برای مثال بررسی‌های جامع سیستماتیک از مطالعاتی که از نمونه‌برداری از کبد به عنوان "استاندارد طلایی" ارزیابی بافت همبند کبد استفاده کرده‌اند، نشان داده است که حد تشخیص سیروز حدود kPa 14 است. بیماران مبتلا به هپاتیت سی مزمن و سفتی کبدی بالاتر از kPa 7 به احتمال 85 درصد دچار فیبروز هستند. تفسیر نتایج تا حدی به علت بروز بیماری کبدی بستگی دارد. بنابراین بهتر است نتایج در کنار دیگر پارامترهای بالینی و یا زیست شیمیایی توسط متخصص درمان بیماری‌های مزمن کبدی تفسیر شود.



  • کلمات کلیدی : کبد، سیروز، فیبرواسکن، سفتی کبد
  • نوشته شده در  دوشنبه 96/2/25ساعت  10:43 عصر  توسط دکتر مسعود صدر الدینی 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    دستگاه فیبرواسکن : اندازه گیری سختی و چربی کبد
    همورویید یا بواسیروشقاق مقعد ازدلایل خونریزی مقعدی
    ریفلاکس اسید معده بیماری شایعی است
    آندوسکوپی
    بیماری کبد چرب
    عوامل ایجاد کننده ی سوزش معده
    سرطان معده
    پیام بهداشتی در مورد سرطان معده
     

    جدیدترین قالب وبلاگ


    خدمات وبلاگ نویسان جوان